V dnešní uspěchané době je čas jeden z nejcennějších artiklů vůbec – je ho málo a nedá se koupit. Na každého z nás je kladeno daleko více požadavků, než před dvaceti lety, ale čas i naše mentální schopnosti zůstaly pořád stejné. Dalším problémem je fakt, že máme strašně moc způsobů, jak velmi příjemně trávit volný čas, čehož hojně někteří využívají. Úsporou času se dokonce zabývá celé jedno odvětví managementu – tzv. time management.

Jaké jsou tedy způsoby, jak časem neplýtvat?

1. Udržování pořádku

Každá věc má své místo. Ani tak nevadí nepořádek v papírech, důležité je spíše dávat je všechny na jedno místo (do jednoho stolu, skříně…). Pokud hledáte nějaký dokument, víte, že ho najdete v šuplíku (tedy nebude ani ve skříni, ani v autě, ani někde doma…). Další dobrou věcí, která umí ušetřit nějakou tu minutu je třídění na „věci, které čekají na vyřízení“ a „věci, které jsou již vyřízené“ – typicky se používá u dokumentů, emailů či dopisů, využít lze ale na cokoli dalšího.

2. Vyprazdňovat, mazat, vyhazovat

Vše vyřízené, nepotřebné a nedůležité soustavně likvidovat, aby se udržovala hladina přijatelného množství papírů a emailů. Mezi deseti dokumenty se hledá určitě snáze než mezi stovkou nejrůznějších rok starých papírech. Vyhazování se ale netýká jen papírů, ale i všech nepotřebných věcí, které jsou zbytečné a akorát odvádí Vaši pozornost. Tady se hodí zmínit trochu drzá, ale velmi účinná věta: „kašli na sentiment, vyhazuj!“

3. Věci nenáročné na čas udělat hned

Jeden z bodů, které umí uspořit nejvíce času. Dostali jste email s úkolem, který vám zabere tři minuty? Vyřiďte ho hned. Myslet na to, že mám ještě něco dělat, přihlašovat se znovu do emailové schránky, hledat daný email a nejlépe pak ještě vzpomínat, cože to měl daný člověk na mysli, zabere zbytečně daleko více času.

4. Všechno si psát

Do bločku, deníčku, programu evernote, na nástěnku. Protože lidský mozek má tu vlastnost, že zapomíná, takže to, co si člověk nenapíše, neudělá. Navíc přibývá zbytečný stres ze strachu, co zase důležitého člověk zapomněl a neudělal.

5. Neprokrastinovat, neboli neodkládat věci „na potom“

Odkládání důležitých věcí na jindy je jedním z nejzávaznějších problémů, jakým se dá čas úspěšně plýtvat (viz článek o prokrastinaci).

6. Vyhýbat se multitaskingu jako čert kříži

Multitasking neboli dělání deseti věcí zároveň, takže s chybami a ani jednu pořádně. Víc věcí se pokazí a napravovat je zabírá daleko více času, než je dělat zvlášť a koncentrovaně. Člověk prostě nedokáže zároveň číst, psát, uklízet a ještě vnímat, co mu někdo říká.

7. Nemít pracovní den, ale pracovní momenty

Poslední bod je spíše takový psychologický –  než pracovat 8 hodin v kuse je pro někoho daleko produktivnější raději si rozfázovat den na tzv. pracovní momenty. To jsou krátké časové úseky, kdy se skutečně věnujete pouze práci a ničemu jinému. Je to doba kdy neberete telefon, neodpovídáte na emaily, na dotazy, nejste na Skypu ani na WhatsUp. Během takovéto hodiny (nebo víc), kdy vás nic neruší, dokážete v klidu vyřídit daleko více věcí, než když práci neustále kvůli něčemu/někomu přerušujete.

Způsobů jak ušetřit čas je samozřejmě spousta a každému pomáhá něco jiného. Tyto body lze však považovat za základ. Teď už jen začít je používat…