Chystáte se koupit ojeté auto? Nákup takového auta s sebou logicky nese více rizika, ale když dobře vybíráte, můžete ušetřit spoustu peněz. Na co byste si tedy měli dát pozor?

Automobil sám o sobě není levná záležitost, obzvlášť pokud pořizujete starší. Určitě nechcete hned krátce po nákupu investovat často nemalé částky do oprav a nákupu náhradních dílů, tak jak se bohužel v dnešní době po nákupech v nejrůznějších bazarech poměrně často stává. Šikovné nepříliš drahé ojeté auto však pořídit lze, před nákupem musíte umět hlavně správně vybírat.

Pokud kupujete automobil nový nebo zánovní, je situace poměrně jednoduchá, protože jste krytí nejrůznějšími zárukami a garancí mobility. Ovšem při nákupu auta ojetého je potřeba obezřetnost, zkontrolovat několik důležitých věcí a hlavně nedat jen na sliby často pro prodej velmi dobře školeného prodejce. Mezi tyto základní oblasti, kterým je potřeba věnovat zvýšenou pozornost, patří několik následujících bodů:

  • Vizuální kontrola – nenechte se nalákat prvním pohledem na často naleštěné vozidlo a důkladně si jej prohlédněte zblízka. Zejména zda k sobě přesně pasují díly karoserie (blatníky, dveře, kapota, světla) a zda jsou mezi nimi všude stejné mezery. Pokud ne, pravděpodobně bylo vozidlo v minulosti bouráno a ne moc dobře opraveno. Dalším dobrým ukazatelem je, když odehnete těsnící gumy ve dveřích a zkontrolujete, zda je pod nimi stejný odstín laku jako na zbytku vozidla – pokud není,  bylo vozidlo kvůli bouračce lakováno. Dále je dobré otevřít přední kapotu a podívat se na hlavičky šroubů, kterými jsou ke karoserii přišroubovány blatníky. Tyto šrouby jsou originálně nalakované, a pokud na nich vidíte odřeniny tak víte, že byly blatníky sundávány, což opět značí, že se díváte na bourané vozidlo. Dále by auto nemělo mít jakoukoli vizuální odchylku (vytočené kolo, sváry, zakřivení), a mělo by mít povinnou výbavu.
  • Motor – důležité je zkontrolovat olejovou náplň, zda je jí dostatek a neobsahuje sraženiny popřípadě chladicí kapalinu. V takovém případě má olej krémovou barvu a od takového vozidla je třeba dát ruce pryč. Startování by nemělo trvat příliš dlouho a motor nesmí vydávat žádné tvrdé pískající či kovové zvuky. Je velmi důležité vyzkoušet motor a jeho startování jak za studena tak i zahřátý na provozní teplotu. Dále by motor neměl být potečený od oleje ani provozních kapalin.
  • Ujeté kilometry  na přístrojové desce uvidíte, kolik má vozidlo celkem ujeto kilometrů. Bohužel v dnešní době se často můžeme setkat s případy, kdy je tento údaj zfalšován a vozidlo je tím na oko „omlazeno“.  Je třeba myslet na to, že dnes auta běžně najíždí ročně 20-30 000 km a užitková či nákladní až 100 000 km za rok. Proto, když vidíte 10 let staré vozidlo s údajem na tachometru např. 72 111 km, je to minimálně podezřelé.
  • Zkušební jízda – na zkušební jízdě s vozidlem by měl zákazník vždy trvat, zvolit dostatečně dlouhou trasu a vyzkoušet všechny provozní režimy. Je také potřeba dobře poslouchat, jestli se neozývají neobvyklé zvuky od motoru, převodovky a náprav. Zvláště při šlápnutí na spojku je cuknutí a tupý úder známkou problémů, které v brzké době pravděpodobně přinesou nemalé finanční náklady.
  • Přístrojová deska – při zapnutí zapalování je potřeba se dobře podívat na kontrolky na přístrojové desce. Zejména žlutá kontrolka motoru, ABS a červená kontrolka Airbag jsou velmi důležité. Po nastartování vozidla musí všechny kontrolky postupně zhasnout a jejich rozsvícení při jízdě značí problém. Ať už s motorem nebo nefunkčními airbagy, které mohly být v minulosti použity.
  • Servisní historie  pokud má vozidlo tzv. servisní knížku, není nic jednoduššího než u dealera konkrétní značky vozidla ověřit v databázi jestli, kdy a co bylo na voze servisováno. Pokud servisní knížku nemá, je dobré provést základní servis jako výměnu oleje, filtrů a rozvodové sady ihned po nákupu vozidla.
  • VIN kód – každé auto má přiřazeno svoje unikátní číslo, tzv. VIN kód, který musí souhlasit s údaji v technickém průkazu. Kód VIN najdete vyražený někde na kovové části auta (v motorovém prostoru, na podlaze, v zavazadlovém prostoru). Měli byste zkontrolovat, jestli se ho někdo nepokusil pozměnit, nebo jestli nebylo s dílem, na kterém je VIN kód vyražen, manipulováno.
  • Kradené vozidlo – garanci původu auta nabízejí většinou pouze větší autobazary. Pokud kupujete auto jinde, měli byste zkontrolovat původ alespoň v databázi odcizených vozidel na stránkách Ministerstva vnitra. Stačí uvést alespoň 1 ze 4 kritérií: SPZ, čísla motoru, VIN kód či podle čísla podvozku.

V neposlední řadě je také dobré vědět, že máte právo si s sebou k nákupu vozidla přizvat svého automechanika, který s vámi vozidlo prohlédne a popřípadě může pomocí přenosného počítače provést základní diagnostiku motoru.