Grafika webu je jedna z jeho nejdůležitějších částí – láká zákazníky a udává tvar a funkčnost celým stránkám. Na co se tedy připravit a co vůbec řešit při zadávání grafiky pro firemní web?

Před samotným návrhem grafiky je dobré mít ujasněné, co všechno na webu chcete mít, popřípadě co byste na něj do budoucna chtěli přidat, aby se s daným obsahem mohlo počítat již v úplném počátku. V prvotní fázi by se tedy měli ujasnit všechny prvky, které na webu budou určitě, které možná a které určitě ne (hlavní menu, boční menu, kontaktní formulář, plugin Facebooku, firemní loga atd.)

Dále byste se měli dohodnout na jejich rozmístění, neboli na tzv. wireframe  – jestli bude menu vlevo či vpravo, Facebook přes celou stránku nebo jen malé okénko na boku stránky a podobně. Je dobré když webový grafik má zkušenosti s marketingem a umí poradit jak prvky rozmístit, popřípadě se ještě před schůzkou se samotným grafikem sejít s někým z oboru internetového marketingu a poradit se.

Další bod je ujasnit si v jakých barvách má být web vyhotoven. Je dobré zvolit firemní barvy, nebo takové, které s firemními budou ladit, aby web působil jednotným stylem. Pokud máte vyhotoven firemní logotyp, grafikovi jej dejte k dispozici, aby si barvy odpovídaly (na webu musí být firemní červená, nikoli nějaká červená).  Ladění barev u grafiky není velký problém, ale přesto by měl mít grafik alespoň nějakou představu do kterých odstínů grafiku ladit.

Pro styl grafiky je vhodné vybrat si dvě tři stránky, které se vám designově líbí a ty s grafikem probrat. Grafik by se měl ke zvolenému stylu grafiky vyjádřit, co ano a co ne, popřípadě zdůvodnit proč by byl lepší zvolit něco jiného. Pro správně zvolený styl grafiky je také důležitý obor, ve kterém vaše firma působí – web firmy, která hlídá děti, se bude volit jiný styl než pro firmu, která půjčuje stavební stroje.

Cena by se měla dohodnout předem a mělo by být oběma stranám jasné, co všechno bude zahrnovat. Dohodnout by se měl i postup pro případ, že se Vám prvotní návrh nebude líbit, což se samozřejmě může stát a není to problém ani náš, ani grafika. Při úplném odmítnutí se vyplácí tzv. črtné, které se obvykle pohybuje v rozmezí 500 až 1000 Kč, jehož přesná výše by se měla předem sjednat. Cena za grafiku běžných stránek se pohybuje kolem 5-6 000 Kč, horní hranice je cca kolem 10 000 Kč. Cena však závisí i na rozsáhlosti webu a počtu grafické náročnosti jednotlivých podstránek, které se musejí také graficky navrhnout, takže se částka u rozsáhlých webů může vyšplhat i na 50 000 Kč.

Posledním důležitým momentem je dohodnout si čas, do kdy grafický návrh bude vyhotoven a kdy bude hotová finální verze. Hotová grafika bývá někdy stěžejní pro kódování některých částí webu a pokud není hotová včas, musí se zbytečně čekat. Není od věci sjednat si nějaké penále z prodlení, ať máte na grafika nějaký „bič“.

Jak se chová neprofesionální grafik:

  • Na vaše výtky vám tvrdí, že se ještě nestalo, aby se jeho návrh někdy nelíbil.
  • Změny které navrhujete zamítne, aniž by řekl logický důvod, proč není dobré danou věc měnit.
  • V extrémním případě z vás dělá „blbce“, který grafice nerozumí a který mu do toho nemá co mluvit.

Jak se naopak chová profesionální grafik:

  • Plní podmínky dle dohody.
  • Neuráží se, když se Vám jeho výtvor nelíbí, snaží se zákazníkovi vyhovět.
  • Zašle více návrhů (v závislosti na celkové ceně).
  • Pokud požadujete něco, co se opravdu graficky nehodí, vysvětlí Vám, proč užití není vhodné.

Při výběru grafiky však mějte na paměti, že grafik/čka je ten/ta, který/á se pohybuje v daném prostředí a problematice, nechte si od něj/ní poradit a nebojte se zaplatit si kvalitní práci.