Pokud má člověk tendence stanovovat ceny příliš nízko, stává se obětí hodně práce za málo peněz. Při nízkých cenách jsou nízké tržby, které ještě více sníží náklady. Z takto dosaženého zisku člověk nemůže získávat peníze na rozvoj firmy, na zdokonalování produktů či služeb, vzdělávání zaměstnanců či na expanzi do zahraničí. Nehledě na to, že z takovéhoto byznysu nemůžete mít ani radost. Nízké tržby člověka tlačí do dvou věcí -buď snižovat kvalitu aby se ušetřilo, nebo prodávat více. V prvním případě se většinou začne nabízet něco úplně jiného, než byl původní záměr a v tom druhém se pracuje za málo „20 hodin denně“.

Nebát se říct o víc

Zákazníci se na trhu skutečně orientují i podle ceny, ovšem nejen směrem dolů, ale i nahoru. Pokud nabízíte kvalitu, neshazujte ji nízkou cenou. Levná věc dostává nálepku „šuntu“, i když žádným šuntem není.

Do hezké kavárny s milou obsluhou, čistým prostředím a uklizenými záchody budou zákazníci chodit, i když bude káva o patnáct korun dražší než vedle přes ulici. Možná jich nebude tolik, ale spíš začne do Vaší kavárny chodit segment lidí, kteří si skutečně chtějí kávu vychutnat a prožít hezké odpoledne v příjemném prostředí.

V případě, že je Vaše cena přece jenom vysoká a máte podezření, že její snížení by Vám přineslo více zákazníků, je zde prostor pro slevu. Všichni rádi dostáváme slevu, zvlášť když původně byla cena tak vysoká. Jak asi vypadá reklama na kurzy angličtiny, kde nyní máte 25% slevu z 20 000 Kč na 15 000! Takto napsaná nabídka zní rozhodně daleko víc lákavě, než oznámení, že z důvodu rostoucích nákladů jsme byli nuceni zvýšit kurzovné, byť by to bylo o pětistovku.

Nízká cena v sobě nese ale i další riziko. V případě že stanovíte cenu níž než konkurence v domnění, že si tím získáte zákazníky, může se stát pravý opak. Lidé totiž nabudou pocitu, že je konkurence lepší a vy jste jen nějaká její horší varianta a přesně naopak k vám nebudou chtít chodit.

Stanovení ceny je důležité rozhodnutí a je potřeba domyslet, co všechno ovlivňuje – tedy nejen výši tržeb, ale i vnímání kvality produktu/služby u zákazníků a segment lidí, kteří si jej budou kupovat. Navíc při nízké ceně se horko těžko stanovují případné lákavé slevy a i výrazná sleva v nízké ceně moc velkou změnu neudělá a tudíž moc lákavá není.