Internetové stránky v dnešní době získávají čím dál více na důležitosti a jejich význam do budoucna bude ještě více růst. Proto je velmi důležité je nepodceňovat a neodbývat. Není nic horšího, než když máte kvalitní produkt, kvalitní služby, ale absolutně nekvalitní internetovou prezentaci, která Vám to vše shodí.

1. Špatná grafika, nečitelný text

Grafika a text jsou stěžejní části internetových stránek a jdou ruku v ruce. Aby se text dobře četl, měl by být v poměru k pozadí co nejvíce kontrastní, přičemž se nejlépe se čte tmavý text na světlém pozadí. Určitě nepoužívejte při psaní mix barev, velikostí, fontů, zarovnání na střed, různé řádkování a podobně. Úplně nejhorší možný způsob textu na webu, který bohužel ještě pořád můžete najít, vypadá nějak takto:copywriting

Text na webu lidé jinak vnímají než na papíře – lépe se například čte bezpatkové písmo a kratší, do odstavců členěný text. Také jeho velikost může dělat divy, zvláště pokud víte, že Vaši zákazníci jsou starší lidé, kteří hůře vidí. Grafika webu by pak měla být sladěná a dotvářet atmosféru webu (více si o ní můžete přečíst v článku Jak na firemní stránky – Grafika webu).

2. Nefungující odkazy, prázdné odkazy

Častá chyba, která vzniká nejčastěji z nepozornosti při vyplňování URL adresy. Po kliknutí na odkaz se buď chybně otevře jiná stránka, nebo se neotevře vůbec nic. Je dobré si projít jednou za čas všechny odkazy a zkontrolovat, zda někde nemáte chybu. Další věc, která působí neprofesionálně, jsou odkazy s nějakým upozorněním – je opravdu nepříjemné proklikávat se menu a co chvíli narazit na větu „tato sekce je prázdná“, nebo narazit jen na prázdnou stránku. V tomto případě by odkaz v menu vůbec neměl být.

4. Špatná velikost obrázků a fotek

Když na web umisťujete fotku, patrně to děláte proto, aby si ji zákazník prohlédl. Určitě sami nemáte rádi, když kliknete na nějaký produkt, který si chcete prohlédnout, a vyskočí vám ještě menší miniatura, než na kterou jste klikli. Nebo naopak vyskočí obrázek tak velký, že vidíte jen levý horní roh a nejlíp obrázek ještě ani nejde zmenšit. Popřípadě na něj kliknete a objeví se příšerná kvalita… Zákazníci chtějí vidět, co si kupují a kolikrát rozhodují hlavně podle vzhledu. To se týká i fotek interiéru. Máte – li např. kadeřnictví, nafoťte celý interiér a třeba i zákulisí, ať zákazníci vidí, jak to u vás vypadá. Kvalitu fotek ještě můžete podpořit objednání si profesionálního fotografa/ky. Je to malý výdaj a přitom přínos velký.

5. Text s chybami

Další chyba, která se týká textu, je nedodržování typografických, pravopisných a sémantických pravidel. Typografie je obor, zabývající se správným psaním z hlediska „vzhledu“. Tedy tím, jak má správně vypadat tištěný text –  text se člení do odstavců, věta začíná velkým písmenem a končí tečkou, za kterou následuje mezera. Správně napsaný text „lahodí“  oku a je daleko příjemnější jej číst. Pro web toto platí dvakrát, protože text na monitoru se obecně čte hůře, než na papíře.

Při psaní textů na webu je velmi důležitá i sémantika, která se týká správně napsaného HTML kódu. Dodržování sémantických pravidel je důležité pro SEO (vyhledatelnost  na internetu), protože takto napsaný text je pro vyhledávače daleko atraktivnější. Sémantický text používá pro zvýraznění a členění textu správné HTML značky, tedy nadpisy má označeny <h1>, <h2><h3> …, položky v seznamech <UL> a <OL>, tučné písmo je ve značce <STRONG> atd. Takto nakódovaný text dokáže vyhledávací algoritmus strojově přečíst, porozumět mu a upřednostnit před ostatními weby.