Do stresových situací se člověk samozřejmě dostává nejen při podnikání, ale i v naprosto běžných situacích v práci či doma. Málo lidí si uvědomuje, že stres je pouze fyziologická reakce organismu na nějaký stresový podnět. Dříve sloužil k přípravě našeho těla na útěk před hrozbou nebo naopak k útoku – při stresu se začíná stahovat krev do svalů, srdce bije rychleji, zužují se nám zornice… tělo se připravuje na fyzický výkon.

Bohužel v dnešní době zažívá člověk stres v situacích, kdy následně žádný fyzický výkon nepodává. Látky vyplavené organismem do krve se nemají kde spálit, protože naše tělo sedí někde na poradě, takže kolují v krvi dál a usazují se, kde nemají. A „moderní stres“ způsobuje spíše pocení dlaní, pocity zimy, třesoucí se hlas a nepříjemné pocity.

Na stres reaguje i mozek, bohužel pro nás velmi negativně – člověk si nemůže vybavit myšlenky, vzpomenout si, nedokáže se soustředit, je nejistý, podrážděný. Při déle působícím stresu pak dochází k poruchám vnímání, spánku a nočním můrám. K dalším důsledkům stresu pak patří narušení imunitního systému, pocity slabosti, bolesti hlavy, špatné dýchání, pocity paniky…V nejhorším případě pak může dojít i k totálnímu kolapsu organismu či syndromu vyhoření.

Stres by se proto rozhodně neměl brát na lehkou váhu a už vůbec ne podceňovat. Přitom to nejlepší, co můžete pro sebe udělat, není snažit se stresovým situacím vyhýbat, ale naopak naučit se se stresem pracovat, neboli postupně ho snižovat na co nejnižší hranici. Ne každá situace ve vás musí nutně vyvolávat pocity úzkosti, strachu a pocení.

Stres se musí naučit zvládat

Stres ale nemusí být problém, dá se poměrně jednoduše naučit jej zvládat. Pokud začínáte podléhat stresu, musíte si uvědomit, proč vůbec jste ve stresu a co konkrétně ho způsobuje – jaká situace, činnost, nebo událost. Často to bývají naprosto běžné a nevinné situace, kdy není žádný důvod se nějak zbytečně stresovat. Naučit se zvládat stres je o umění „srovnat si to v hlavě“, „hodit se do klidu“ a být tak trochu v určitých situacích flegmatik. Projděte se pár kroků po chodbě, vybavte si nějakou příjemnou nebo vtipnou situaci, zavřete oči a představujte si, že jste s přáteli na chatě, opakujte si, že když nejde o život, jde o …

Na bezproblémové zvládání stresu existuje jedno radikální, ale velmi účinné cvičení – najděte si činnost, která vám způsobuje co největší stres, a dělejte ji pořád. Bojíte se vystupovat před lidmi? Tak nedějte nic jiného. Čím častěji budete před lidmi mluvit, tím dříve si na to zvyknete a bude to pro vás naprosto normální. Příklad ze života –  když poprvé sedíte v autě, také zažíváte stres a bojíte se řídit. Ale jediný způsob, jak se toho zbavit, je jezdit co nejvíc.

Nejčastější důvody, proč je člověk ve stresu

Důvody, proč v moderní době zažíváme stres, jsou u většiny lidí velmi podobné. Většinou mezi ně patří tyto:

  • člověk se bojí, že se ztrapní,
  • že udělá chybu,
  • má obavy, co si o něm budou myslet druzí (velmi častý důvod),
  • neví, co se bude dít,
  • má mluvit před ostatními lidmi,
  • má pocit, že se stane průšvih, fiasko, katastrofa.

Přesto se někdy stresu člověk bohužel nevyhne. Po skončení stresové situace je pro organismus nejlepší vypustit nashromážděné emoce z těla ven a pořádně zrelaxovat – pustit si hudbu, vyjít si se psem na procházku, přečíst si dobrou knížku. Tělo i psychika se zregeneruje, načerpá sílu do dalšího dne a vy se zase naladíte na tu správnou vlnu.